Winterrijden: dakkoffer grootste extra verbruiker van brandstof

Dakkoffer brandstofverbruik

Laat de dakkoffer thuis, als je tenminste op brandstof wilt besparen

ZOETERMEER – Laat de dakkoffer thuis als je op je brandstofverbruik wilt letten, want wie rijdt met een dakkoffer verbruikt volgens ADAC aanzienlijk meer brandstof.

Een dakkoffer levert het grootste aandeel in het extra brandstofverbruik. Dat heeft de Duitse ADAC gemeten in een winters georiënteerde praktijktest. Bij een snelheid van 130 kilometer per uur verbruikt een auto met dakkoffer over een afstand van 100 kilometer twee liter extra brandstof. Ook bij een snelheid van 80 kilometer per uur is de verbruikstoename al 11%.

De inschakeling van stoelverwarming, de voor- en achterruitverwarming en een verwarmd stuurwiel geeft tot een liter brandstof per 100 kilometer extra verbruik. Wie zijn mistlampen voor en achter langer dan noodzakelijk inschakelt, moet rekenen op ongeveer 0,2 liter meer brandstofverbruik per 100 kilometer. Zelfs de bagage slurpt brandstof. Per 100 kilo bagage moet je tot 0,3 liter meer per 100 kilometer rekenen. Zelfs het pak sneeuw op het dak leidt tot een hoger verbruik.

Brandstof besparen? Met deze tips houd je je verbruik laag.

Denk aan sneller opschakelen

Wie bij de pomp wil besparen, moet eerder opschakelen naar een hogere versnelling. Te laat opschakelen laat het verbruik tot 30 procent stijgen. Een auto die bij een snelheid van 50 kilometer in de vijfde versnelling vier liter op 100 kilometer verbruikt (oftewel 1 op 25) verbruikt in de derde versnelling 1 liter meer, een kwart meer.

Houd de banden op spanning

Zorg ervoor dat de bandenspanning overeenkomt met de spanning die de fabrikant voorschrijft voor een zo gunstig mogelijk verbruik.

Kies voor een start-stopsysteem

In de stad kan tot 10% worden bespaard op brandstof als de auto is uitgerust met technologie als een start-stopsysteem.

Vergeet warmdraaien

Laat het warmlopen van de motor voortaan maar achterwege. Wie de motor alvast inschakelt om ondertussen gedurende vier minuten de ruiten schoon te krabben, betaalt daarvoor ongeveer 20 eurocent. Technisch gezien is het ‘warmdraaien’ van de motor ook nog eens zinloos volgens ACAC, als je bedenkt dat de motor in zo’n korte tijd bij lange na niet de ideale temperatuur bereikt.

Like dit artikel
Tweet dit artikel