Avontuurlijke, compacte en elektrische Peugeot e-Rifter Vanderer camper

eugeot e-Rifter Vanderer camper

Avontuurlijke, compacte en elektrische Peugeot e-Rifter Vanderer camper

Peugeot breidt zijn gamma uit met de e-Rifter Vanderer. De e-Rifter is de nieuwste elektrische bestelwagen van Peugeot, en ook het kleinste model van het Franse merk. De ‘Vanderer’-uitvoering is voorzien van een camperinrichting.

Op die manier combineert de Peugeot e-Rifter Vanderer de mogelijkheden van een compacte camper met die van een ruime stationwagen. Je kunt hem dus zowel voor de dagelijkse beslommering als voor vakantie gebruiken. En dat ook nog eens heerlijk stil en geheel uitstootvrij, want hij rijdt volledig elektrisch.

Elektrische camper

Wie twijfels heeft over de bruikbaarheid van een elektrische camper: in dit formaat is het maximale laadvermogen –  vanwege het zware accupakket is een elektrische auto zwaarder – geen issue. Het rijbereik is ook behoorlijk goed te doen. De Peugeot e-Rifter Vanderer kan met een volledig opgeladen accu, die een capaciteit van 50 kWh heeft, zo’n 270 kilometer rijden.

Bij een niet al te vlotte rijstijl dient hij dus iedere drie uur te worden opgeladen. Bij een snellaadlaadstation kan hij worden opgeladen met een maximale snelheid van 100 kW. Daarmee kan hij de Peugeot e-Rifter Vanderer in een half uur worden opgeladen tot 80% van de accucapaciteit. Je kunt hem uiteraard ook aan een normaal oplaadpunt opladen, dan duurt het een kleine nacht voordat hij weer volledig is opgeladen.

Het opladen op de camping of camperplaats zal niet altijd goed gaan. Je kunt hem aan een normaal stopcontact opladen. Het volledig opladen duurt dan meer dan 30 uur. Het gedurende die tijd volledig belasten van een stopcontact gaat niet altijd goed.

Vanderer

Tobias Menig van het nog jonge Duitse bedrijf dat de Vanderer bouwt, vertelt dat de naam “Vanderer” – een verbastering van “Van” en “Wanderer” is. De nieuwste creatie van het bedrijf biedt in de lange L2-versie maximaal zeven zitplaatsen (standaard: vijf) en is 4,75 meter lang. De Vanderer is ook in de kortere L1-uitvoering verkrijgbaar. Dat zorgt uiteraard wel voor de nodige beperkingen qua ruimte. De lange versie van de Peugeot e-Rifter is volgens Menig “de ideale basis voor een compacte elektrische camper. Achter de voorstoelen konden we ons modulaire systeem zo ontwerpen dat het alles biedt wat een camper nodig heeft.”

Meubelmodule

Men heeft voor de Vanderer een meubelmodule ontwikkeld die via de achterklep in het voertuig wordt geschoven. Het bestaat uit afzonderlijke, verschillend gevormde elementen die in elkaar zijn genest, net zoals bij het beroemde computerspel “Tetris”. Deze elementen omvatten een keuken met een inductiekookplaat, gootsteen, kraan en een 12-litertank. De 16-liter compressor koel-vriescombinatie vindt een plekje tussen de voorstoelen. Het gehele keukenblok is in hoogte verstelbaar. ’s Nachts wordt het keukenblok in de laagste stand gezet en vormt dan de basis voor het bed. Dat verstellen gaat overigens elektrisch.

Het grote hefdak zorgt voor de nodige extra ruimte, en creëert ook stahoogte in de keuken en het woongedeelte. Bovendien worden hiermee extra slaapplaatsen gerealiseerd. Ingeklapt steekt het hefbed niet boven de dakrails van de e-Rifter uit. Indien gewenst kan er een zonnepaneel op het dak worden gemonteerd dat één van de twee huishoudaccu’s van stroom kan voorzien. Optioneel kan de Vanderer ook worden uitgerust met een Fiamma F35 luifel.

Like dit artikel
Tweet dit artikel