De nieuwe VW Transporter T7: veelzijdig basisvoertuig met keus uit drie aandrijfvarianten

Volkswagen VW Transporter T7

De nieuwe VW Transporter T7: nog veelzijdiger, en keus uit drie aandrijfvarianten

De Volkswagen Transporter heeft zich door de jaren heen gevestigd als een iconische bestelwagen. Op het gebied van recreatievoertuigen heeft hij zich bovendien bewezen als een uiterst veelzijdig basisvoertuig voor compacte camperbusjes.

Dat veelzijdige is nog meer van toepassing op de nieuwe VW Transporter T7, die de Duitse fabrikant onlangs aankondigde. Die T7 zal beschikbaar zijn met een plug-in hybride (PHEV) een volledig elektrische (BEV) aandrijflijn. Maar Volkswagen gaat ook een samenwerking aan met Ford. Dat betekent dat de nieuwe VW Transporter min of meer een zustervoertuig van de Ford Transit Custom wordt.

Evolutie op meerdere fronten

Zo wordt de nieuwe Volkswagen Transporter T7 niet echt uniek meer. Eigenlijk komt er daardoor ook een einde aan de echte Bulli, zoals de Duitsers de Transporter noemen. De VW Transporter, een naam die synoniem staat voor betrouwbaarheid en veelzijdigheid, heeft een rijke historie die teruggaat tot de jaren ’50. Vanuit deze traditie zet de nieuwste versie, de T7, in technisch opzicht weliswaar een stap vooruit maar kun je wellicht geen echte Volkswagen meer noemen.

Maar ook in het kader van de samenwerking met Ford belichaamt de Transporter T7 een soort van evolutie. Samenwerkingen zijn in de tegenwoordige automobielindustrie immers belangrijker dan ooit. Fiat is al jaren een zustermerk van Citroën, Peugeot, Opel en DS maar levert in Europa ook steeds meer bedrijfswagens aan Toyota. Mercedes werkt in het kader van het merk Smart sinds een paar jaar samen met het Chinese Geely terwijl Volvo, Polestar en Lotus zelfs eigendom van Geely zijn. Daarnaast zal Ford gebruik maken van het MEB-platform van Volkswagen om de elektrische Explorer en Capri te bouwen en zo zijn er nog veel meer samenwerkingsverbanden.

Diverse vernieuwingen

De VW Transporter T7 onderscheidt zich met een reeks aan vernieuwingen. Het model bouwt voort op de sterke punten van zijn voorgangers, maar introduceert nieuwe technologieën en ontwerpverbeteringen. Een vergelijking met eerdere modellen laat zien dat Volkswagen ondanks de samenwerking met Ford vasthoudt aan zijn kernwaarden, terwijl het tegelijkertijd innoveert.

Drie aandrijfvarianten

Een van de meest opvallende vernieuwingen van de T7 is de keuze uit drie aandrijflijnen: diesel, plug-in hybride (PHEV), en volledig elektrisch. De dieselmotor blijft een betrouwbare keuze voor lange afstanden en zal de voorkeur van de meeste camperaars hebben. De PHEV-versie is een interessant alternatief en biedt een combinatie van efficiëntie en vermogen, met daarnaast om gedurende een korte tijd ook volledig elektrisch te rijden. De volledig elektrische variant is weer hét antwoord op de groeiende vraag naar duurzame mobiliteitsoplossingen.

Veelzijdig basisvoertuig

Die keus in aandrijflijnen en het modulaire ontwerp maken de Volkswagen Transporter T7 nog interessanter als basisvoertuig voor camperbusjes. Vooral het modulaire ontwerp biedt veel mogelijkheden voor camperbouwers. De elektrische variant biedt nieuwe kansen voor duurzaam reizen met de camper, hoewel er natuurlijk terdege rekening gehouden moet worden met de actieradius en oplaadmogelijkheden. Er is bij de elektrische variant overigens keus uit vier configuraties, waarbij met name de versies met een 100 kW (136 pk), 160 kW (218 pk) of 210 kW (286 pk) elektromotor en een 83 kWh accu interessant voor campers is.

Voor elk type avontuur

Verder zal de elektrische Volkswagen e-Transporter 6.1 verkrijgbaar zijn in heel veel carrosserievarianten. Kopers kunnen kiezen uit een flink scala, zoals de gesloten bestelwagen, dubbele cabine, Kombi, pick-up dubbele cabine en Caravelle. Uiteraard zijn er ook een verhoogd dak en/of verlengde wielbasis verkrijgbaar, zodat Volkswagen ook voor camperaars een oplossing voor elk type avontuur biedt​. Er staat overigens ook een vierwielaangedreven variant van de T7 in de planning.

Naar verwachting zal de Volkswagen-fabriek in Hannover komende zomer stoppen met de productie van de huidige T6.1 generatie. Daarna zal men starten met de productie van de T7. Waarschijnlijk zal er pas in modeljaar 2026 sprak zijn van een Volkswagen  T7 California.

Like dit artikel
Tweet dit artikel