Het Duitse Bundesverwaltungsgericht heeft vorige week uitspraak gedaan in een rechtszaak over het al of niet toestaan van een rijverbod voor auto’s met een vervuilende dieselmotor.
De Duitse rechtbank staat inderdaad toe dat Duitse steden een rijverbod in mogen stellen, zonder dat daarvoor een landelijke regeling voor is ingesteld. Volgens de rechtbank mogen Duitse steden dit rijverbod ook instellen zonder dat hiervoor een Europese goedkeuring benodigd is.
Dit betekent nogal wat. Deze maatregel gaat namelijk veel verder dan de regels zoals die nu in de Duitse milieuzones gelden, waarin de toegang voor auto’s met dieselmotoren conform de Euro 4 norm en ouder beperkt wordt. Dit nieuwe rijverbod gaat namelijk ook al gelden voor auto’s met een relatief moderne Euro 5 motor. De Euro 5 norm is sinds 2009 van kracht, door deze maatregel mogen binnenkort dus heel wat auto’s met dieselmotor een aantal Duitse steden niet meer in.
Overgangsregeling
Het Bundesverwaltungsgericht heeft de gedaagde steden Stuttgart en Düsseldorf weliswaar een overgangsregeling opgelegd, maar de daarin gestelde termijn is behoorlijk dichtbij. Stuttgart mag het rijverbod voor Euro 5 diesels namelijk al per 1 september 2019 invoeren. Hoewel nu nog niet duidelijk is waar het rijverbod ingesteld precies zal gelden, zal dit ongetwijfeld consequenties hebben voor met name de eigenaren van campers. Het overgrote deel van de Nederlandse camperaars rijdt rond met een camper (met dieselmotor) van 2009 of ouder en zal dus beperkingen door het nieuwe rijverbod ondervinden.
Geen oplossing
Volgens de Duitse bond van gemeenten is het rijverbod geen oplossing. De hoeveelheid schadelijke stoffen in de binnensteden zal namelijk amper dalen door een verbod op Euro 5 dieselmotoren.
Waardevermindering
Het moge voor zich spreken dat de (inruil)waarde van Euro 5 dieselauto’s aanzienlijk zal verminderen door dit rijverbod. Niet alleen in Duitsland, ook in Nederland zal dit enige invloed hebben. Dat komt mede doordat een groot deel van de tweedehands auto’s (en campers) die in Nederland worden verkocht, als tweedehands auto uit Duitsland is geïmporteerd. Als daar de prijzen zakken, heeft dit (gelukkig in vrij geringe mate) ook invloed op de prijzen in Nederland.