Levertijden op nieuwe campers lopen steeds meer op

Levertijden op nieuwe campers lopen steeds meer op

Levertijden op nieuwe campers lopen steeds meer op

De vraag naar campers, buscampers en camperbusjes neemt toe, ook nu de coronapandemie aan zijn einde lijkt te komen. Mede door een tekort aan basisvoertuigen lopen ook de levertijden verder op.

Dit komt ook omdat de levertijd van de basisvoertuigen zelf oploopt. Die bestelwagens zijn immers ook nodig voor de distributie en bezorging van de steeds grotere hoeveelheid artikelen die wij via internet bestellen.

Vanlife immens populair

Niet alleen Europa, ook in andere werelddelen is het reizen met de camper steeds populairder. Dat is ook te zien op sociale media. De video’s waarin doe-het-zelf upgrades van bestelwagens worden gedemonstreerd, bestelwagenconversies worden uitgevoerd en wordt getoond hoe het is om wakker te worden in een camper op bijzondere locaties, zijn ook te vinden op platforms zoals Youtube, Facebook, Instagram en TikTok. De hashtag #vanlife heeft meer dan 4,9 miljard views op TikTok en 10,6 miljoen posts op Instagram.

Basisvoertuigen steeds schaarser

De eigenaar van een Amerikaanse camperbouwer vertelt aan CNN dat de trend van onder andere Amazon om steeds bestelwagens voor bezorging en distributie te kopen, het aanbod van bestelwagens die beschikbaar zijn voor de ombouw tot camper steeds meer beperkt. Alexa Owens, eigenaar van Cascade Custom Vans, vertelde CNN dat de Mercedes Sprinters, Ford Transits, en RAM ProMasters, die door Amazon worden gebruikt als bestelwagens, ook populair zijn bij mensen die op zoek zijn naar custom made campers. En ook daar is een steeds grotere vraag naar, mede omdat een deel van die campers zo wordt ingericht dat die ook als mobiele werkplek kunnen dienen. Veel thuiswerkende mensen hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt om al reizend vanuit hun camper te gaan werken.

De Amerikaanse bouwer van custom campers Outside Van had een maandenlange wachtlijst voor een aangepaste Mercedes-Benz Sprinter van maar liefst $ 290.000. “Mensen wilden er even uit. Ze wilden weg van andere mensen en veilig blijven, en we waren allemaal beperkt in wat we konden doen,” zei Brian Jagodnik, marketing en creatief directeur van Outside Van. “Het dwong de mensen naar buiten en om weg te reizen van anderen en de minder bereisde weg te nemen, en zo is de industrie gewoon blijven groeien.”

Chipstekort en nog meer uitdagingen

Maar ook de fabrikanten van bestelwagens hebben zo hun problemen. Ook zij kunnen moeilijk aan materialen komen. Het wereldwijde tekort aan onder andere chips speelt hen parten. En zo zijn er meerdere reden waardoor de basisvoertuigen steeds schaarser worden.

Like dit artikel
Tweet dit artikel