Mercedes Sprinter nu ook met 4×4-aandrijving te bestellen

Mercedes Sprinter 4×4

Mercedes Sprinter nu ook met 4×4-aandrijving te bestellen

De nieuwe Mercedes Sprinter, die door steeds meer camperfabrikanten als basis voor een buscamper of (half)integraal camper wordt gebruikt, was tot nu toe alleen met vierwielaandrijving leverbaar als je de wagen door een 4×4-specialist liet ombouwen.

De originele 4×4-variant was namelijk nog niet leverbaar. Daar komt nu verandering in, precies volgens de eerder door Mercedes aangegeven planning. Mercedes meldt dat de Sprinter 4×4 nu inderdaad leverbaar is.

De Mercedes Sprinter krijgt in dat geval een inschakelbare vierwielaandrijving. Hij zal beschikbaar zijn met een MTM tussen de 3,5 en 5 ton. Het rijklare gewicht van de 4×4-variant is 140 kilo hoger. Kopers kunnen kiezen voor de middellange of lange wielbasis. Het dak is naar keuze normaal, verhoogd of extra verhoogd. De Mercedes Sprinter 4×4 zal onder meer leverbaar zijn als gesloten bestelwagen en als chassisversie.

Drie motoren

Ze zijn verkrijgbaar met de bekende 2,2 liter-viercilinder dieselmotor. Er kan gekozen worden voor een vermogen van 129 of 163 pk. Ook komt er een topmodel, dat is voorzien van een 3 liter V6-motor. Deze levert maar liefst 190 pk.

Handgeschakeld of automaat

Alle versies krijgen de bekende ‘Eco Gear’ handgeschakelde zesversnellingsbak. Tegen meerprijs kan de Sprinter 4×4 ook worden geleverd met een vijftrapsautomaat. As de lage gearing is ingeschakeld, is overbrengingsverhouding 42 lager en kan er prima op lage snelheden op onverhard terrein worden gereden.

Forse meerprijs

De meerprijs voor de vierwielaandrijving ten opzichte van de versie met achterwielaandrijving is fors, namelijk ruim 10.000 euro exclusief BPM. Evengoed gaat Mercedes ervan uit dat er wereldwijd ieder jaar een paar duizend exemplaren van de Sprinter 4×4 zullen worden verkocht. Een klein aantal daarvan zal als camper op de weg verschijnen.

Adaptief ESP-systeem

De 4×4 is apart inschakelbaar. Dat inschakelen kan alleen bij draaiende motor, en in stilstand of bij snelheden van maximaal 10 km/uur. Het vermogen van de motor wordt na het inschakelen van de 4×4 in een 35:65 verhouding over de voor- en achteras verdeeld. Daarmee lijken de rijeigenschappen gevoelsmatig het meest met de normale achterwielaangedreven Sprinter overeen te komen, zodat dit voorspelbaar blijft. De Sprinter 4×4 heeft ook een elektronische 4ETS tractiecontrole, die voleldig is geïntegreerd met het adaptieve ESP-systeem. Alle functies van het ESP (ABS, ASR, EBV, BAS en AAS, LAC) werken ook als de 4×4 is ingeschakeld. Optioneel is de Sprinter 4×4 ook leverbaar met Downhill Speed Reduction, waarmee met een vaste snelheid kan worden afgedaald, en een hillhold systeem.

Bodemvrijheid

Het nog niet helemaal duidelijk of de Sprinter 4×4 standaard ook een hogere bodemvrijheid heeft. Er wordt in ieder geval gesproken over een al of niet optionele hogere bodemvrijheid  met een verhoging van 155 millimeter aan de voorzijde en 135 millimeter aan de achterzijde.

Like dit artikel
Tweet dit artikel