Terwijl de passie voor kamperen in Nederland niet alleen voortduurt maar ook nog steeds stijgt, blijft de keuze van de juiste trekauto een essentieel aspect van de kampeerervaring van caravanliefhebbers. De keuze voor een bepaalde trekauto is vaak ook veel meer dan alleen praktisch.
Het raakt ook aan de kern van wat moderne caravanners zoeken in hun avontuur – betrouwbaarheid, comfort, en steeds vaker, duurzaamheid. De populairste carrosserievorm blijft de SUV. Niet onlogisch, aangezien deze ook als niet-caravantrekker heel populair is. En met name onder de oudere bestuurders, en dat zijn ook vaak de mensen die er met de caravan op uit trekken.
SUV’s domineren de markt
De dominantie van SUV’s als trekauto’s is een trend die niet te negeren valt. Met bijna de volledige top 10 van populaire trekauto’s bezet door SUV-modellen, is de voorkeur van caravanbezitters duidelijk. Deze voertuigen, met hun combinatie van trekkracht, ruimtelijk comfort en hogere instap, blijken vooral populair bij de iets oudere doelgroep.
Opkomst van hybrides en elektrische voertuigen
Er is een merkbare verschuiving naar milieubewust kamperen, waarbij caravanbezitters steeds vaker kiezen voor hybride en elektrische trekauto’s. De Mazda CX-60 Plug-in Hybrid, met zijn gecombineerd vermogen van maar liefst 327 pk, en ook elektrische modellen zoals de Hyundai IONIQ 5 en Tesla Model Y worden steeds populairder.
Helaas ook minder duurzaam
Deze verandering naar (deels) elektrischer voertuigen weerspiegelt een groeiende waardering voor duurzaamheid, zonder compromissen op het gebied van prestaties en trekvermogen. Natuurlijk is het ook zo dat ook de steeds strengere emissieregels deze overgang in gang zetten. Auto’s met een conventionele verbrandingsmotor stoten meer CO2 en daardoor moet er een hogere (en soms heel erg hoge) BPM voor worden afgedragen. Veel importeurs halen dit soort modellen dan ook maar uit hun assortiment.
Overigens zijn de SUV-kopers zich er jammer genoeg niet altijd van bewust dat de keuze voor een SUV ook minder duurzaam is. Hij is immers hoger (en vaak ook groter), wat resulteert in een hoger gewicht en een hoger brandstof/stroomverbruik en er zijn ook meer materialen en grondstoffen nodig.
De onbetwiste leider: Mazda CX-5
Al zes jaar op rij kiezen de Nederlandse caravanliefhebbers volgens het onderzoek van ACSI Freelife de Mazda CX-5 als favoriete trekauto. Dit model, dat zich onder anderen kenmerkt door zijn robuuste bouw, krachtige motor en stijlvol design, biedt de perfecte combinatie van prestatie en betrouwbaarheid die caravanbezitters verlangen. De introductie van de Mazda CX-60, een grotere en sterkere hybride variant, heeft Mazda’s aantrekkelijkheid in deze niche alleen maar vergroot.
Specificaties gemiddelde trekauto
De gemiddelde caravan trekauto in Nederland beschikt over een 2,0 liter motor, levert 178 pk en genereert een koppel van 286 Nm. Deze specificaties benadrukken de behoefte aan krachtige voertuigen die de uitdagingen van het trekken van een caravan aankunnen. Tegelijkertijd neigt de voorkeur naar jongere, veelal benzine-aangedreven modellen, een trend die de veranderende dynamiek binnen het segment weerspiegelt.
Voorkeuren en veranderingen
De afname in de keuze voor dieselvoertuigen en de toename van benzine-, hybride-, en elektrische trekauto’s laten een flinke verschuiving in de markt zien. Deze verandering wordt gedreven door zowel milieubewustzijn als door praktische overwegingen, zoals de totale eigendomskosten (brandstofkosten, overheidsmaatregelen) en het beschikbare trekvermogen.
Het kiezen van de juiste trekauto is meer dan een praktische beslissing; het is een keuze die de kampeerervaring kan maken of breken. De voorkeuren verschuiven richting duurzamere en krachtigere opties, waarbij het duidelijk blijkt dat Nederlandse kampeerders waarde hechten aan betrouwbaarheid, comfort, en nu meer dan ooit, aan de impact op het milieu.